Gravidmassasje

Gravidmassasje kan være en livredder for kvinner som opplever ubehag og smerter under svangerskapet. Dette er en spesialtilpasset type massasje som hjelper med å lindre muskelspenninger, redusere hevelser og forbedre blodsirkulasjonen. Dette kan bidra til å redusere stress og øke energinivået til den vordende moren.

Hva er Gravidmassasje

Gravidmassasje er egentlig en samlebetegnelse på all massasje som utføres på gravide. Likevel er det mange klinikker som tilbyr massasje terapi som er spesialtilpasset for nettopp for gravide.

Dersom du er gravid og ønsker massasje, kan nettopp en slik spesialtilpasset behandling være svært nyttig. Terapeuter som tilbyr slike behandlinger har nemlig ofte god erfaring med hvilke grep og teknikker som er behagelig for deg som gravid. I tillegg har de ofte massasje bord og puter som gir deg en mer behagelig liggestilling enn det du ville få på en vanlig massasjebenk.

Bestill Time Nå

Hos oss kan du være sikker på at din behandling skjer i trygge og gode omgivelser.
Bestill Gravidmassasje her

gravidmassasje-oslo

Som gravid utsettes kroppen for store endringer og økt belastning både fysisk og psykisk. Gravidmassasje kan være en god behandling for å redusere fysiske plager som du kan oppleve i svangerskapet. Samtidig er behandlingen behagelig og avslappende og kan ha gunstig effekt på stress og bekymringer.

Annen informasjon om gravid massasje

Hormonelle endringer

Forskning tyder på at nivået hormoner som kroppen frigir i forbindelse med stress og angst (adrenalin og kortisol) faller hos kvinner som går til gravidmassasje under svangerskapet.

Ved tilstander som depresjon og angst ses et fall i nivået av hormonene dopamin og serotonin. Hos kvinner som får gravidmassasje har man påvist økt nivå av disse hormonene.

Samlet sett antar man at disse hormonelle endringene som oppstår i forbindelse massasjen kan ha gunstige helseeffekter både for deg som mor og for barnet i magen.

Redusert hevelse

I forbindelse med graviditeten er det vanlig at du går opp i vekt og at kroppen opparbeider økt mengde væske i vevene. Gravidmassasje kan bidra til å stimulere lymfedrenasje og mobilisere overskudd av væske. Slik kan massasjen bidra til å redusere hevelse i kroppen.

Reduserte smerter i rygg og bekken

Det oppstår mange endringer i kroppen din når du er gravid. Blant annet gjør hormonelle endringer i forbindelse med svangerskapet at bindevevet i kroppen blir mykere og mer føyelig. Dette medfører at ledd og bekken blir mindre stabilt. I tillegg vil økt væske og høyere vekt, samt endret tyngdefordeling som følge av større mage og større bryster, øke belastningen på rygg og bekkenregionen. Smerter i korsryggen og bekkenet er derfor ikke uvanlig hos gravide, spesielt mot slutten av svangerskapet.

Terapeuter som har god erfaring innen gravidmassasje vet hvilke punkter på kroppen som trenger ekstra fokus under behandlingen. Gjennom triggerpunktmassasje og andre massasjeteknikker kan terapeuten behandle stiv og øm muskulatur og slik redusere smerter og ubehag i rygg, bekken og muskulatur. I tillegg kan terapeuten bidra til å mobilisere overskudd av væske i vevene og slik redusere trykk på ledd og nerver.

Prisen varierer basert på tid, med en gjennomsnittlig pris på  1.299,-/1.699,-  25min/50min. Terapeuten utfører en god undersøkelse og behandling individuelt tilpasset deg.

Det finnes ingen forskning som sikkert kan bevise at massasje av gravide i første del av svangerskapet (første trimester) er skadelig eller gir økt risiko for spontan abort. Siden spontan abort likevel ikke er uvanlig i første trimester (uavhengig av massasje), er det mange klinikker som ikke tilbyr gravid massasje tidlig i svangerskapet.

Gravid massasje i andre og tredje semester tilbys av alle klinikker og anses universalt som helt trygt uten risiko for bivirkninger. Som gravid bør du derimot unngå behandling med enkelte oljer og hud produkter, spesielt eteriske oljer som benyttes i forbindelse med aromaterapi.

Vær hydrert. Ha god hygiene før timen. Har du underliggende medisinske diagnoser, sykdommer, hudplager eller tidligere negative erfaringer må du informere din terapeut om dette. Terapeuten vil basere behandlingen på din historie og undersøkelse av dine plager. Terapeuten vil kommunisere med deg , og ta deg gjennom stegene i behandlingen, så du føler deg trygg gjennom hele oppholdet.

Du kan føle deg litt øm eller støl etter behandlingen. Dette går som oftest over i løpet av 1-3 dager. Hverdagslige aktiviteter , trening og gjøremål som du gjør til vanlig medfører ingen risiko. Du kan føle deg litt sliten etter behandling, så ta dette med i betraktningen. Føler du deg svimmel eller uvel rett etter behandlingen ta det opp med terapeuten.

Natalia

Massasjeterapeut / Negledesigner